Olen
nelijalkaisen kanssa joka–aamuisella kävelylenkillämme meren rannalla.
Aurinkoinen aamu ja peilityyni meri. Kalastajat näyttävät kokevan verkkojaan ja
muutama veneilijä kiitää ulapalla nauttien alkusyksyn viimeisistä hienoista,
lähes kesäisistä ilmoista vesillä. Heittelen noutajalle keppiä veteen ja siinä
touhutessamme tulee minulle ennestään tuntematon keski-ikäinen pariskunta
juttelemaan. Ovat kyläilemässä Suulisniemessä asuvalla ystävällään, asuvat itse
Tuusulanjärven rannalla Järvenpäässä. Ihastelevat kaunista metsäämme ja upeaa kävelyreittiämme
meren rannalla.
”Onpa
teillä hieno kylä, täällä näkee vielä noita vanhanajan piharakennuksiakin ja
pihapiirit ovat niin aitoja.” ”Tarkoitatte varmaankin noita meidän puuliitereitä,
jotka ovat lähes joka talon pihalla tallella täällä Suulisniemessä”, vastaan.
”Kyllä, kyllä”, vastaa rouva ja jatkaa: ”tuollaisia ei enää näe meilläpäin
missään. Pääkaupunkiseudulla ja sen lähiympäristössä kaikki asuinalueet ovat
niin samankaltaisia ja uudisrakennettuja, ettei niissä enää ole tällaisia
pihapiirejä niin kuin täällä.”
Tämä
lyhyt kohtaaminen antoi paitsi miellyttävän keskusteluhetken, myös minulle
tärkeän arkipäivän oivalluksen: ”Näin siis ulkopaikkakuntalaiset ruuhkasuomesta
näkevät (ne, jotka kykenevät näkemään) meidän pienen, ”tehtaan varjossa”
syntyneen ja kasvaneen kotikylämme jo mielestäni paikoin hiukan ränsistyneenkin
olemuksen. Mielenkiintoista. Samalla kun olin otettu kehuista ja
”alkuperäiskulttuurimme” arvostuksesta, tietoisuus kotikylämme romanttisen
viehätyksen todellisista syistä saivat vähän myös nauruhermoni nykimään. Mutta
eihän toteamus kotikyläni olemuksesta oikeastaan ollut lainkaan koomista,
päinvastoin. Se on täyttä totta, mehän olemme täällä Kotkan itälaidalla melko
autenttisia ja oppineet elämään kaupungin herrojen liikaa häiritsemättä,
niin hyvässä kuin pahassa.
Pitkään
elimme ilman vesijohtoja, ne saimme 70-luvulla, kun kylämme asemakaavoitettiin
ja teitä samalla levennettiin. Se oli tietysti hyvä juttu, vaikka saattoikin
silloin joitain taloja/sukuja kirpaista, kun oli luovuttava tontista tai sen
osasta kehityksen eteen. Silloin kehitystä oli ulkovessasta siirtyminen
sisävessoihin ja pihakaivoista vesi- ja viemäriverkostoihin.
Nyt
ollaan konkreettisia jäähyväisiä tekemässä tehtaiden ja patruunoiden ajalle. Ennen
olivat Ahlströmit ja Sunilat ja muut. Nyt ei enää mitään niistä. Ahlström on jo
aikaa sitten jättänyt meidät, tehnyt tulosta, kunnes se ei enää riittänyt
voittotavoitteiden noustessa. Enää on
kuitulasitehdas pyörimässä - jotenkuten. Nyt yhtiö haluaa myydä jäljelle
jääneet maa-alueet mahdollisimman hyvällä hinnalla. Heillä on siihen oikeus,
sanoi minulle eräs johtavista virkamiehistämme. Kyllä, omistajilla on oikeus
myydä maansa, mutta harvemmin kaavoittajat kaavoittelevat yksityismaita, jotta
omistaja saisi myytyä maansa paremmalla hinnalla. Useimmiten maat ostetaan
ensin kaupungille ja kaavoitetaan sitten. Näin toimitaan, jos tehdään kaupungin
kannalta fiksuja kauppoja, tietty. En varmaankaan saisi uutta kaavaa tontilleni
teetettyä kaupungilla sillä perusteella, että voisin sen avulla rakennuttaa
korkean linnan ja myydä sekä linnan että tonttini kalliimmalla hinnalla. Hmm.
Olisiko jo aika luopua patruunoiden miellyttämiskulttuurista, täällä kuolleiden
tehtaiden varjossa.
Meri
ja rannat ovat aina tarjonneet meille lohtua, kun maailma on murjonut ja on
palattu kotiin. Meren aalloista,
kävelystä rantahiekalla, myrskyllä tai tyvenellä, on taas saanut uutta voimaa
ja mielen tyyntymään. Se on asia, joka ei ole mihinkään muuttunut, eikä muutu.
Luonto antaa meille tyyneyttä ja mielenrauhaa. Minulle, pakanalle, lähimetsämme
ja merenrantamme on kirkkoni, jonka alttaritaulu on kurttuinen ja lähes pystyyn
kuivunut mänty vasten aavaa ulappaa. Sitä jaksan katsella aina uudestaan ja
uudestaan, kuunnella aaltoja ja tuntea olevani kotona.
paljasjalkainen suuliskalainen ja paluumuuttaja 2008
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti