Kaavoitusinsinööri Marja Nevalainen
PL 114
48101 KOTKA
ASUKASMIELIPIDE HALLAN
TUULIVOIMAYLEISKAAVALUONNOKSESTA
Olen huolellisesti tutustunut Hallan tuulivoimayleiskaavaluonnokseen kaikkine liitteineen. Lisäksi olen tutustunut tätä kaavaluonnosvaihetta edeltäneeseen Ympäristövaikutusten arviointi (YVA) –prosessiin, siitä annettuihin lukuisiin asukaspalautteisiin ja erityisesti Kaakkois-Suomen ELY -keskuksen antamaan asiantuntevaan lausuntoon. Olen ollut myös läsnä useimmissa aiheesta järjestetyistä yleisötilaisuuksista.
YVA -vaiheessa käsittelyssä oli
sekä Kotka-Millsin tuulivoimalahanke, että Hallan tuulivoimalahanke rinnakkain.
Tällöin hankkeen eri käsittely-yhteyksissä (mm. yleisötilaisuuksissa) todettiin,
että maakuntakaava suosittelee tuulivoimaloiden sijoittamista suuremmissa
ryhmissä ja nimenomaan taajama-alueiden ulkopuolelle, sekä maakuntaenergiakaavassa
osoitetuille ja jo kaikilta olosuhteiltaan tutkituille, hyviksi havaituille ja
vähiten haittoja aiheuttaville alueille.
Kotka-Millsin osalta
tuulivoimaloiden haittavaikutukset todettiin niin suuriksi, että hankkeesta
luovuttiin kokonaan heti, koska laajempi asutuspohja ja etäisyydet asutukseen
olivat vieläkin lyhyemmät kuin Hallan tapauksessa. Hallaan (joka on maakuntakaavassa osoitettu taajama-alue)
tämän tuulivoimayleiskaavaluonnoksen mukaan suunniteltujen voimaloiden
lähialueilla ja vaikutusalueella asuu erittäin suuri joukko ihmisiä pysyvästi, eivätkä
suojaetäisyydet ole heidänkään asuntoihinsa riittävät melun eikä välkkeen eikä
muidenkaan jo hankkeen YVA -vaiheessa esiin nostetuiden haittavaikutusten
osalta.
Nojautuminen valtioneuvoston
melua koskeviin suunnitteluarvoihin, ei tule turvaamaan lähialueiden
(Suulisniemi, Tiutinen, Popinniemi, suunnitellut uudet asuinalueet
Kantasatamassa ja Perävarpissa)
suojaamista liialliselta melulta tai välkkeeltä ja tämä tulee aikanaan
johtamaan valitusvyöryyn.
Aiheesta on olemassa todellista
ja relevanttia mittaustietoa saatavilla jo rakennetuissa ja toteutuneissa
kohteissa ympäri Suomen, myös aivan Kotkan lähialueilla, esimerkiksi Haminan
Neuvottomassa. Siellä vastaavan kokoiset tuulivoimalat toteutettiin noudattaen
samoja valtioneuvoston melua koskevia suunnitteluarvoja, minkä seurauksena
ympäristön asukkaille on koitunut suunnatonta meluhaittaa. Haitat on todennettu
paikan päällä asunnoissa tehdyillä, jopa 2 kk kestäneillä pitkäaikaisilla
mittauksilla.
Kuitenkin Hallan
tuulivoimayleiskaavaluonnoksessa edelleen tukeudutaan näihin valtioneuvoston
määrittelemiin melun suunnitteluarvoihin.
Asiaan on kiinnittänyt vakavaa huomiota myös Kaakkois-Suomen ELY -keskus
omassa lausunnossaan Hallan tuulivoimayleiskaavahankkeesta (8.8.2013),
varoittaen seurauksista sekä erityisesti painottaen sitä, että on noudatettava
Ympäristöministeriön ohjetta 4/2012 tiukempine meluarvoineen.
Hallan
tuulivoimayleiskaavaluonnos ei anna tietoa voimaloiden tarkasta koosta, mikä
lisää asukkaiden huolta erilaisten esim. melumallinnusten luotettavuudesta.
Kaikkien kaupungin asukkaiden viihtyisän
ja turvallisen elinympäristön takaaminen on kaupunkisuunnittelun perustehtävä. Kun aiemmin mainituista huolenaiheista on
relevanttia kokemustietoa olemassa jo tässä vaiheessa, on kaikki tällainen
tieto otettava vakavasti eikä tule tehdä jo muualla tehtyjä vastaavia virheitä
uudelleen.
Olen myös Kotkan kaupunkisuunnittelulautakunnan
jäsen ja pidän erittäin valitettavana sitä tapaa, jolla hanketta on esitelty
Kotkan kaupunkisuunnittelulautakunnan jäsenille. Kaupunkisuunnittelulautakunnan jäsenille on
kokouksessa hanketta käynyt esittelemässä yksipuolisesti ainoastaan hankkeen
toteuttamista ajava taustayhtiö. Tämä ei mielestäni ole hyvän hallintotavan
mukaista, koska se korostaa ainoastaan hanketta ajavan toteuttajan näkökulmaa
asiaan. Kaupunkisuunnittelulautakunnassa olen jättänyt kaavan nähtäville panoa vastustavan
eriävän mielipiteen.
Aineistoissa sekä
yleisötilaisuuksissa on useaan otteeseen viitattu Hallassa tehtyihin
maaperätutkimuksiin, joiden mukaan alue on pilaantunut pahoin eikä olisi
sovelias esimerkiksi asuinrakentamiseen tai teollisuusrakentamiseen. Tällaiset
tutkimustulokset on esitettävä viranomaisten nähtäviksi, jotta asiasta voidaan tehdä
viranomaistaholla asiantuntevia päätelmiä. Mikäli maaperä on pilaantunut
maanomistajan aiemman sahatoiminnan jäljiltä, on puhdistusvelvoite lain mukaan
maanomistajalla. Tuulivoimahanke ei saa toimia viiveenä eikä perusteena välttyä
tältä maanpuhdistusvelvoitteelta.
Tämän hankkeen jatkaminen
kaavaehdotukseksi on mielestäni kaupungin suunnitteluresurssien tuhlaamista,
koska tuulivoimaloiden sijoittaminen tälle taajama-alueelle ja näin lähelle
pysyvää asutusta, on täysin vastoin sekä asiantuntijatietoa että kokemustietoa
vastaavista toteutuneista hankkeista.
Kaupunkisuunnittelun tärkein
tehtävä on turvata jokaisen asukkaan terveellinen ja viihtyisä asuinympäristö.
Hallan tuulivoimayleiskaavan toteuttaminen ei olisi tämän perustehtävän
mukaista.
Mikäli hanketta kaikesta
huolimatta aiotaan jatkaa., tulee Kotkan kaupunkisuunnittelun välittömästi
ryhtyä myös lain vaatimiin virallisiin viranomaisneuvotteluihin
asiassa.
Kaiken yllä olevan perusteella vaadin,
että Hallan tuulivoima-yleiskaavan laadinta keskeytetään välittömästi, eikä
sitä jatketa yleiskaavaehdotukseksi, vaan hankkeen eteenpäinvieminen hylätään
kokonaisuudessaan.
Kotkassa 16.8.2013
Tarja Bohm
(joka on uusiutuvan energian ja tuulivoiman kannattaja ja ydinvoiman vastustaja, vaikka sitten tämän kannanoton jälkeen paikallislehtemme (Kymen Sanomien) "puolueeton" yhteiskunnallinen toimittaja keksisi mitä tahansa väännöstä ja tulkintaa minun mielipiteistäni)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti