keskiviikko 15. tammikuuta 2014

Lisää rehellisyyttä ja konkretiaa päätöksenteon tueksi

Kotkassa on kova puute positiivisista uutisista ja painetta saada positiivista nostetta imagoon, koska täällä vasta toivutaan hovin törsäilyskandaalista.

Koulurakennusten tila Kotkassa on huolestuttava. Onko Kotkan kaupungin johdolla ja tilapalvelulla edes käsitystä siitä, onko meillä terveitä kouluja lainkaan? Päättäjät ovat pyytäneet kokonaisselvitystä koulutilanteesta, mutta ei ole kuulunut.  Tilapalvelun johtaja puolustautuu heittämällä pallon takaisin päättäjille: ”ette ole antaneet riittävästi määrärahoja koulujen saneerauksiin.”  

Eivätkö ongelmat ole perua jo rakennusvaiheessa tehdyistä virheistä? Nyt käsitellään seurauksia. Miten on hoidettu rakennusvalvonta ja kohteiden peittäminen rakennusaikana? Kovien syyssateiden aikana ilman suojausta rakennettiin viimeksi esim. Karhulan uusi päiväkoti ja Eskolan vanhainkodin laajennus.  Kun asiasta kysyin rakennusvalvonnalta, tuli vastaus: ”Noudatamme Suomessa käytössä olevaa yleistä rakennustapaa.”  Niinpä.

Sisäilmaongelmia esiintyy jo useimmissa kouluissamme.  Onko teknokraattinen suomi niin insinööriuskovainen, että koneelliseen ilmanvaihdon autuuteen on luotettu sokeasti, vaikka kokemus todistaa, että vanhoihin rakennuksiin sovellettuna, tällaiset järjestelmät eivät toimi. Kuinka monessa Kotkan koulussa vielä sisäilmaongelmia ”hyssytellään” ja terveyshaittoja vähätellään?

Kaupungin johdon mielestä Kotkalla ei ole varaa parakkeihin Karhuvuoren koululaisille. Silti rahaa tuntuu löytyvän mediamehukkaampiin kohteisiin, kuten merkkipylväisiin E-18 tien varteen.Onhan ihmiset saatava jotenkin kääntymään sinne johdon ”unelmakaupunkiin kaupungissa” eli  haaveiden Outlet -keskukseen kantasatamassa.  Outlet tarkoittaa myymättä jääneiden merkkivaatteiden rättikauppaa. 

Entä kuka tekee ja maksaa suunnittelutyön? Missä ovat kustannusarviot, kannattavuuslaskelmat? Satama-alue vaatii kalliita paalutustöitä, hankkeen infraa ei rakenneta pikkurahalla, nämä maksaa kaupunki.  Pelkät sujuvat markkinointipuheet eivät ole riittävä peruste vastuulliselle päätöksenteolle, eikä luottamusta rakenneta visioilla vaan konkreettisilla faktoilla.

Tarja Bohm


 

Ei kommentteja: