Koulurakennusten tila Kotkassa on huolestuttava. Onko
Kotkan kaupungin johdolla ja tilapalvelulla edes käsitystä siitä, onko meillä
terveitä kouluja lainkaan? Päättäjät ovat pyytäneet kokonaisselvitystä koulutilanteesta,
mutta ei ole kuulunut. Tilapalvelun
johtaja puolustautuu heittämällä pallon takaisin päättäjille: ”ette ole
antaneet riittävästi määrärahoja koulujen saneerauksiin.”
Eivätkö ongelmat ole perua jo rakennusvaiheessa tehdyistä
virheistä? Nyt käsitellään seurauksia. Miten on hoidettu rakennusvalvonta ja kohteiden
peittäminen rakennusaikana? Kovien syyssateiden aikana ilman suojausta rakennettiin
viimeksi esim. Karhulan uusi päiväkoti ja Eskolan vanhainkodin laajennus. Kun asiasta kysyin rakennusvalvonnalta, tuli
vastaus: ”Noudatamme Suomessa käytössä olevaa yleistä rakennustapaa.” Niinpä.
Sisäilmaongelmia esiintyy jo useimmissa kouluissamme. Onko teknokraattinen suomi niin
insinööriuskovainen, että koneelliseen ilmanvaihdon autuuteen on luotettu
sokeasti, vaikka kokemus todistaa, että vanhoihin rakennuksiin sovellettuna, tällaiset
järjestelmät eivät toimi. Kuinka monessa Kotkan koulussa vielä sisäilmaongelmia
”hyssytellään” ja terveyshaittoja vähätellään?
Kaupungin johdon mielestä Kotkalla ei ole varaa
parakkeihin Karhuvuoren koululaisille. Silti rahaa tuntuu löytyvän mediamehukkaampiin
kohteisiin, kuten merkkipylväisiin E-18 tien varteen.Onhan ihmiset saatava
jotenkin kääntymään sinne johdon ”unelmakaupunkiin kaupungissa” eli haaveiden Outlet -keskukseen
kantasatamassa. Outlet tarkoittaa myymättä
jääneiden merkkivaatteiden rättikauppaa.
Entä kuka tekee ja maksaa suunnittelutyön? Missä ovat kustannusarviot, kannattavuuslaskelmat? Satama-alue vaatii kalliita paalutustöitä, hankkeen infraa ei rakenneta pikkurahalla, nämä maksaa kaupunki. Pelkät sujuvat markkinointipuheet eivät ole riittävä peruste vastuulliselle päätöksenteolle, eikä luottamusta rakenneta visioilla vaan konkreettisilla faktoilla.
Entä kuka tekee ja maksaa suunnittelutyön? Missä ovat kustannusarviot, kannattavuuslaskelmat? Satama-alue vaatii kalliita paalutustöitä, hankkeen infraa ei rakenneta pikkurahalla, nämä maksaa kaupunki. Pelkät sujuvat markkinointipuheet eivät ole riittävä peruste vastuulliselle päätöksenteolle, eikä luottamusta rakenneta visioilla vaan konkreettisilla faktoilla.
Tarja Bohm
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti