lauantai 24. tammikuuta 2015

Media on muuttunut vallan vahtikoirasta politiikan tekijäksi

Professori Juha Siltalan mukaan 85%  medioista Suomessa on yksityisessä omistuksessa. Siltalan mielestä mediakeskustelumme on ”berlusconimaista” , sen tarkoitus on valvoa tiettyjä intressejä ja sillä on oma agendansa. Näin on. Medioiden yksityinen omistus tarkoittaa myös sitä, että lehtien agenda noudattaa omistajien tahtoa. Sitoutumatonta lehdistöä ei ole olemassakaan.

Asioiden ja tapahtumien taustoihin ja analysointiin ei ole medialla aikaa. Kaiken tiedotuksen on tapahduttava nopeasti, välittömästi ja ennen kaikkea maksimaalisesti huomiota herättävällä ja myyvällä tavalla. Tämä johtaa yhä mustavalkoisempaan ja kärjistetympään tiedottamiseen.

Suomen hallinnon ja kansalaisten yhteinen tietoportaali verkossa (Demokratiatietopankki) toteaa: "Nykyään valtamediat ovat suureksi osaksi liikeyhtiöitä, joiden tavoitteena on tuottaa voittoa omistajilleen. Tiedotusvälineille onkin hankala kysymys, onko niiden perimmäinen olemassaolon tarkoitus ainoastaan voiton tekeminen vai jokin muu, yhteiskunnallisempi syy, esimerkiksi tiedon lisääminen tai epäkohtiin puuttuminen."

"Ongelmaksi muodostuu, että median todellisuus vaikuttaa helposti koko todellisuudelta. Asiat, ihmiset tai ajatukset jotka eivät pääse läpi mediassa, muuttuvat helposti näkymättömiksi. ”

Tällaista taktiikkaa noudatetaan esimerkiksi silloin, kun vaikkapa Vasemmistoliiton esittämät ajatukset pääsevät vähemmän esille kuin esimerkiksi Paavo Arhinmäen punaiset tennarit.  Tiedottamisesta tulee viihteellistä ja pinnallista.

Asiatietoa tarjoillaan usein aivan kuin jatkokertomuksen muodossa toistamalla tiettyä uutista niin, että sen (ja halutun mielikuvan) välittyminen menee perille.
 
Meitä hallitaan myös peloilla. Meille luodaan valtamedian (erityisesti keltaisen lehdistön) avulla erilaisia uhkakuvia. Esimerkiksi, että Venäjä olisi meille yhtäkkiä ainoastaan suuri uhka tai, että maahanmuuttajat olisivat syypäitä kaikkiin Suomen ongelmiin, kuten tietty äärioikeistolainen perussuomalainen joukko väittää. Perussuomalainen populismi ruokkii mediaa kädestä ja saa haluamiaan räväköitä otsikoita. Faktat ja asiatieto jäävät sivuun, koska ne eivät myy.  

 Yhtä tärkeää kuin se, mistä kerrotaan, on se mistä vaietaan. Ikävät ja epäkaupalliset aiheet jäävät helposti marginaaliin.  Paperilehdet taistelevat olemassaolostaan. Toivottavasti eivät laadun kustannuksella.

Tarja Bohm, Vasemmistoliiton ehdokas eduskuntavaaleissa 2015
Kotka, Kaakkois-Suomen vaalipiiri


Ei kommentteja: